401. Nagari bapaga undang, kampuang bapaga buek, tiokmlasuang ba ayam gadang, salah tampuah buliah diambok.(Patuhilah norma-norma yang berlaku didalam masyarakat, karena setiap masyarakat mempunyai normanya sendiri-sendiri)
402. Niniak moyang di duo koto, mambuek barih jo
balabeh, Bulek dek tuah lah sakato, nak tantu hinggo jo bateh.(Patuhilah keputusan
bersama yang telah dibuat oleh pemuka kita, oleh masyarakat dan sipembuat
peraturan sendiri)
403. Nan barek samo dipikua, nan ringan samo
dijinjiang.(Didalam adat selalu dianjurkan agar setiap pekerjaan yang baik dikerjakan
secara bersama)
404. Nansakik iyolah kato, nan padiah iyolah
rundiang. Dek tajam nampak nan luko, dek kato hati taguntiang.(Perkataan yang
menyakiti lebih berbahaya dari pisau yang tajam)
405. Nansakik iyo lah kato, nan malu iyolah
tampak.(Kata-kata yang berbisa, sama dengan rasa seseorang yang tahu harga dirinya
mendapat malu)
406. Nan mudo biaso bimbang, manaruah rambang jo
ragu, kalau batimbo ameh datang, lungga lah ganggam nan dahulu.(Meniru-niru
kebudayaan asing yang tidak sesuai dengan kepribadian kita, akan menghilangkan
kemurnian kebudayaan sendiri dan kehilangan pegangan)
407. Nan dikatokan kato pusako, iyolah kato
undang-undang. Dek lamo tak namuah lupo manjadi padoman pagi jo patang.(Bagi orang Minang
yang memahami ajaran yang terkandung didalam adatnya, tidak bisa diabaikan dan
dilupakan, bahkan menjadi pegangan dan pedoman dalam hidup)
408. Nak elok lapangkan hati, nak haluih baso jo
basi.(Agar menjadi orang baik dan disegani selalulah bersifat sabar, dan baik
budi bahasa)
409. Nak luruih rantangkan tali, luruih bana
dipacik sungguah.(Selalulah bersifat lurus dan tulus ikhlas dalam pergaulan, yakni selalu
bersifat benar dan jujur)
410. Naiaklah dari janjang, turunlah dari tanggo.(Selalulah berbuat
sesuai aturan dan undang-undang yang berlaku, menurut adat dan agama Islam
serta pemerintah)
411. Nanang saribu aka, haniang ulu bicaro, pikia
palito hati, dek saba bana mandatang.(Ketenangan dalam berpikir, menimbulkan aspirasi yang
baik, dan kesabaran mendatangkan kebenaran)
412. Nak tahu digadang kayu caliak kapangkanyo,
nak tahu digadang ombak caliak kapasianyo.(Kalau ingin menilai kebesaran atau kebaikan seseorang
bergaullah dengan dia)
413. Nan bak mananti aia ilia, nan bak manutuik
manggih langkeh.(Seseorang yang mengharapkan sesuatu yang tidak mungkin dapat diperolehnya)
414. Nan bak banang dilando ayam, nan bak bumi
diguncang gampo.(Suatu musibah yang datang menimpa dengan tiba-tiba, yang tidak diduga sama
sekali sehingga timbul kekacauan dan kepanikan)
415. Nan elok dek awak katuju dek urang, sakik
dek awak sakik dek urang.(Berbuatlah dalam segala perbuatan gerak dan perilaku yang disenangi oleh
orang banyak.)
416. Nan mudo pambimbiang dunia, nan capek kaki
ringan tangan, acang-acang dalam nagari.(Pemuda harapan bangsa ditangan pemuda terletak maju
mundurnya bangsa dimasa depan)
417. Nak jan jauah panggang dari api, latakkan
sasuatu ditampeknyo.(Agar suatu tindakkan dalam masyarakat tepat pada sasarannya maka serahkanlah
sesuatu kepada ahlinya)
418. Nan tahu dikayu tinggi alang, nan tahu
diposo-poso ayam, nan tahu dikili-kili banting.(Yang mengetahui
diseluk beluk dan sifat masyarakat suatu negeri adalah para cendekiawan negeri
tersebut)
419. Ombak barayun manuju pantai, riak nyato
manuju tapi. Indak guno jadi rang pandai, kalau baulemu indak babudi.(Tak ada arti menjadi
seorang pandai kalau tidak mempunyai budi pekerti, karena hancur masyarakat
karena kepandaiannya)
420. Ombak ditantang manuju pulau, laia dikambang
manantang angin.(Untuk mencapai suatu tujuan dan cita-cita senantiasa mengalami cobaan dan
rintangan)
421. Olok-olok mambao sansai, garah-garah jadi
binaso.(Perbuatan dan tingkah laku yang tidak pada tempatnya, akan membawa akibat
yang merugikan)
422. Olak olai rang basiang, sorak sorai rang
karimbo.(Suatu kebiasaan diwaktu beramai-ramai bekerja, timbul kelakar dan gembira,
untuk kegairahan dalam bekerja)
423. Pulau pandan jauah ditangah, dibaliak pulau
angso duo, hancua badan dikanduang tanah, budi baiak dikana juo.(Budi bukan hanya
diingat sampai mati tetapi akan diperhitungkan dan diingat dibalik lahad)
424. Pisang ameh baok balaia, masak sabuah
didalam peti, hutang ameh dapek dibaia, hutang budi dibao mati.(Hutang emas dan perak
dapat dibayar tetapi hutang budi dibawa mati)
425. Pucuak pauah sadang tajelo, panjuluak buah
ligundi, nak jauah silang sangketo, pahaluih baso jo basi.(Agar terjauh dari
silang sengketa dalam pergaulan perbaikilah budi dan bahasa, pakai sifat sopan
dan santun)
426. Pado pai suruik nan labiah, samuik tapijak
indak mati, alu tataruang patah tigo.(Kata kiasan terhadap pemuda pumudi Minang yang
mempunyai ketenangan tetapi tegas dan bijaksana tentang ketangkasannya dan
tinggi budinya)
427. Padi disisiak jo hilalang, tapuang dicampua
jo sadah.(Perbuatan kebaikan dicampur dengan perbuatan kejahatan)
428. Padi ditanam padi tumbuah, lalang ditanam
lalang tumbuah.(Kebaikan yang diperbuat oleh seseorang akan berbalas dengan kebaikan,
begitu juga sebaliknya)
429. Padi dikabek jo daunnyo, batang ditungkek jo
dahannyo.(Kebijaksanaan yang dipakai oleh seseorang didalam memimpin anak kemenakan,
untuk menggongkosinya dicari suatu usaha)
430. Papek dilua runciang didalam, talunjuak
luruih kalingkiang bakaiek.(Sifat yang sangat tercela, mulut manis tetapi hati
jahat, dan berbisa)
431. Pikia palito hati, tanang hulu bicaro.(Pikiran yang
mempunyai pertimbangan adalah penangkal lampu yang menerangi bagi hati, dan
ketenangan akan mengeluarkan bicara yang berguna)
432. Pilin kacang nak mamanjek, pilin jariang nak
barisi.(Seseorang yang berusaha dengan cara yang tidak benar untuk mendapatkan
sesuatu)
433. Panjeklah batang tinggi-tinggi, basuo pucuak
silaronyo, kalilah urek dalam-dalam basuo urek tunggang jo isinyo.(Seseorang yang
benar-benar mendalami ajaran adat Minangkabau, dengan menelaah kalimat demi
kalimat dari filsafatnya, dia akan peroleh mutiara berharga untuk kehidupan)
434. Putiah manahan sasah, hitam manahan tapo.(Yang dikatakan
kebenaran boleh tahan uji, asal orang yang waras semua mengatakan benar)
435. Padanggantiang baranah-ranah, kahilia jalan
kapianggu, sasimpang jalan kasikabu Duduak samo randah tagak samo tinggi dalam
adat Minangkabau.(Didalam ajaran adat manusia tidak berkasta, tetapi yang membedakan budi dan
jabatan yang dipilih bersama)
436. Pulai batingkek naiak, maninggakan ruweh jo
buku, manusia batingkek turun, maninggakan barih jo balabeh(Setiap pribadi
menurut ajaran adat Minangkabau haruslah berusaha meninggalkan jasa yang baik
terhadap anak cucu dan masyarakat)
437. Partamo banamo Minang, Minangkabau namo
kaduo, nan kayo mandi baranang, nan bansaik bandi batimbo.(Didalam menghadapi
kerja bersama haruslah ikut serta setiap orang menurut kemampuannya masing-masing
untuk pengorbanan)
438. Partamo cupak usali, kaduo cupak buatan.
Kalau dulu disasali manjadi tuah panda- patan.(Sesal dahulu pendapatan,
sesal kemudian tak berguna)
439. Patah de mamapek, maja de mangilia, dek
harum talalu angik.(Sesuatu pekerjaan yang dikerjakan, atau pengajaran terhadap seseorang
terlalu melampaui batas hingga tidak mencapai hasil yang diharapkan)
440. Pucuak dicinto ulam tibo, sumua dikali aia
dapek.(Seseorang yang mencinta sesuatu yang dirindukan tiba-tiba datang dengan
segera)
441. Panakiak pisau sirauik, ambiak galah batang
lintabuang, silodang ambiak kaniru, satitiak jadikan lauik, nan sakapa jadikan
gunuang alam takambang jadi guru.(Adat Minangkabau dipelajari oleh nenek moyang
dahulunya, dari ketentuan alam terkembang jadi guru)
442. Partamo lareh nan tinggi, kaduo lareh nan
bunta, kalau tak pandai kito mambimbiang indak katantu sah jo bata.(Bagi seorang
bapak/mamak di Minangkabau kalau tidak memberikan bimbingan sungguh-sungguh
terhadap anak kemenakan, tidaklah diketahuinya sah dan batal)
443. Pandai mangulai ambuang-ambuang, bak umpamo
gulai kincuang, baunnyo maimbau imbau, tapi rasonyo amba sajo.(Seseorang yang
senantiasa berjanji muluk, tetapi sekalipun tidak terpenuhi.
444. Pangka kusuik ujuang bakaruik, ikua kupiak
kapalo randah)(Seseorang yang selalu bersifat ragu dan enggan karena kurang pengetahuan
dan pengecut)
445. Pandai batanam tabu dibibia, pandai baminyak
aia.(Orang yang selalu bermulut manis, tetapi di hatinya bersarang dengki dan
khianat)
446. Pusek jalo kumpulan ikan, pucuak usah
tarateh, urek ijan taganjak.(Pimpinan seperti ibu dan bapak, guru, merupakan
tumpukan dari segala contoh baik dan buruk bagi anak-anaknya)
447. Pasa jalan dek batampuah, lanca kaji dek ba
ulang.(Pengetahuan didapat dengan dipelajari, untuk lebih praktis harus diamalkan
dalam kehidupan)
448. Pandai karano batanyo, tahu karano baguru.(Pengetahuan
diperdapat karena belajar, pendidikan dan banyak bertanya kepada orang yang
tahu)
449. Panjang namuah dikarek senteng namuah
dibilai, singkek namuah diuleh, kurang namuah ditukuak.(Sebaik-baik manusia
mau menerima nasehat dari pada orang lain dan menggakui kelemahannya)
450. Rarak kalikih dek minalu, tumbuah sarumpun
jo kayu kalek. Kok habih raso jo malu bak kayu lungga pangabek.(Kalau rasa malu telah
hilang dari manusia, maka manusia itu sulit untuk diarahkan kepada kebaikan,
dan sulit untuk menyusun masyarakat)
451. Ratak indak mambao caro, rannyuak nan indak
mambao hilang.(Persengketaan dalam rumah tangga dan keluarga, jangan mengakibatkan
putusnya hubungan kekeluargaan)
452. Rumah tampak jalan indak tantu, angan lalu
faham tatumbuak.(Seseorang yang ingin mendapatkan sesuatu, tetapi tidak mendapat jalan dan
pengetahuan untuk mencapainya)
453. Raso aia kapamatang, raso minyak kakuali,
nan bakabek rasan tali, nan babungkuih rasan daun.(Seseorang yang
mempunyai hubungan kekeluargaan, sedarah, sekampung, senagari, senegara, dia
akan selalu berpihak dalam pembelaan keluarga)
454. Rumah indak batungganai, kappa nan indak
banangkodoh.(Masyarakat atau keluarga yang tidak mempunyai pemimpin, sama halnya
seumpama kapal tanpa nakhoda)
456. Rumah gadangbaribapintu, nak tarang jalan
kahalaman, kalau dikumpa saleba kuku jikok dikambang saleba alam.(Ajaran adat
Minangkabau akan dapat dimamfaatkan untuk mengatur masyarakat, semenjak dari
yang kecil seperti keluarga, sampai kepada yang lebih besar seperti negara dan
dunia)
457. Riwayaik jambi lah tasabuik, panjang tajelo
disilukah, barih balabeh mangkonyo cukuik, sampai ka hulu baru sudah.(Ajaran adat
Minangkabau dengan segala persoalannya dapat dipahami apabila didalami. Adat
sebagai kebudayaan dan adat sebagai budi pekerti)
458. Rupo mangatokan harago, kurenah manunjuakan
laku, walau nan lahia tampak dek mato, nan bathin tasimpan dalam itu.(Kalau dipelajari
ajaran adat yang dihimpun dalam pepatah petitih, mamang dan bidal, mengandung
arti lahir dan bathin)
459. Raso dibaok naiak, pareso dibaok turun.(Pembinaan pribadi
yang baik hendaklah dimulai dalam lingkungan anak kemenakan)
460. Raso kabarek dilapehkan, raso kasulik
dielakkan, bak cando mangganggam baro.(Seseorang yang tidak bertanggung jawab kepada tugas
dan kewajibannya)
461. Surang makan cubadak, sadonyo kanai
gatahnyo, saikua kabau bakubang sakandang kanai luluaknyo.(Sesuatu perbuatan
yang tercela menurut adat dan agama di Minangkabau yang dikerjakan oleh seorang
anggota masyarakat, maka malu dirasakan oleh seluruh anggota kaum yang lain.)
462. Sio-sio- nagari alah, kalau cilako utang
tumbuah.(Pekerjaan yang sia-sia dan berbahaya akan mengakibatkan kerugian bersama,
berbuat salah mengakibatkan terjadinya hutang)
463. Sayang di anak dilacuti, sayang di kampuang
ditinggakan.(Kalau sayang kepada anak jangan dibiarkan dia mengerjakan yang tidak baik,
harus dimarahi. Kalau cinta sama kampung harus ditinggalkan untuk mencari
pengetahuan untuk disumbangkan akhirnya kelak)
464. Sadang manyalam minum aia, sadang badiang
nasi masak.(Sesuatu pekerjaan yang dapat dikerjakan sambil lalu, dengan tidak
mengurangi kepada pekerjaan yang sedang dilakukan)
465. Senteang bilai mambilai, panjang karek
mangarek.(Hendaklah memberikan pertolongan kepada teman yang sedang dalam kesusahan,
dan memberi nasehat kalau dia terlanjur)
466. Satitiak jadikan lauik, sakapa jadikan
gunuang.(Berusahalah dengan dasar pengetahuan yang ada untuk melanjutkan mencapai
pengetahuan yang lebih tinggi)
467. Suri tagantuang ditanuni, luak taganang kito
sauak.(Tentang ajaran adat yang secara mutlak dilaksanakan, tanpa
dimusyawarahkan)
468. Sakalam kalam hari sabuah bintang bacahayo juo.(Tidak seluruh orang
keluar dari garis kebenaran, sekurang-kurangnya satu orang ada yang
menegakkannya)
469. Sabanta sakalang hulu, salapiak sakatiduran.(Dua orang berteman
secara akrab yang sulit untuk dipisahkan)
470. Sandi banamo alua adat, tonggak banamo
kasandaran.(Hikmah rumah adat di Minangkabau, yang sendinya kebenaran bersama,
sandaran kuat hukum adatnya)
471. Sasiuak namuah ka api, salewai namuah ka
aia.(Seseorang yang ingin mendapatkan sesuatu dengan cara yang tidak baik)
472. Satali pambali kumayan, sakupang pambali
katayo, sakali lancuang kaujian, salamo hiduik urang indak picayo.(Haruslah bersifat
jujur dan benar dalam pergaulan, kalau kelihatan kecurangan satu kali selamanya
orang tidak percaya lagi)
473. Syarak banamo lazim, adat nan banamo kewi,
habih tahun baganti musim, buatan nan usah diubahi.(Bagaimanapun
kesulitan yang dihadapi, kesengsaraan yang dialami, tetapi keputusan bersama
jangan dirobah)
474. Siang manjadi tungkek, malam manjadi kalang.(Hendaklah pegang dan
amalkan setiap pelajaran yang baik dan nasehat orang tua)
475. Sungguahlah kokoh adat Minang, mambuek adat
jo limbago, malangnyo panjajah datang, rusaklah adat dibueknyo.(Adat Minang yang kuat
dan kokoh dulunya telah banyak dirusak oleh penjajah dizaman lampau)
476. Satuntuang tabu dek ulek, satuntuang sajo
kito buang.(Seorang berbuat salah jangan semua keluarga dibenci)
477. Sirauik tajam batimba, tak ujuang pangka
manganai, sudu-sudu batimba jalan, ditakiak kanai gatahnyo. Kalauik tuah
takaba, bumi jo langik nan mananai. Duduak dikampuang jan umbilan, kandang buek
tumpuan tanyo.(Seharusnya setiap orang Minangkabau mengetahui tentang seluk beluk
filsafat adatnya, karena semua bangsa mengenal keunikan adat Minangkabau
itu, terutama tentang sistim kekerabatannya dan matrilinialnya)
478. Siriahlah pulang kagagang, pinanglah suruik
katampuaknyo. Karih baliak kasaruangnyo, baju tasaruang ka nan punyo, ameh
pulang katambangnyo.(Suatu benda berharga yang sudah lama tidak ditemui, sekarang kembali
kepada yang empunya semula, seperti merebut tanah air dari tangan penjajah, sampai
kita merdeka)
479. Sadang baguru kapalang aja, lai bak bungo
kambang tak jadi. Kunun kok dapek dek mandangga, tidak didalam dihalusi.(Setiap menuntut
pengetahuan jangan putus ditengah, dan kurang mamfaatnya dengan mendengar
saja, kalau dibandingkan dengan belajar sesungguhnya)
480. Sabab karano dek baitu, tumbuahlah niaik
dalam hati, nak manuruik tambo nan dahulu sajarah adat nan usali.(Kalau ajaran adat
telah dapat dipahami kemana masyarakat hendak dibawa oleh ajaran adat itu maka
akan timbullah hasrat untuk mendalamnya)
481. Sangajo guno diuraikan, kahadapan nan
basamo, untuak nak samo dipikiakan, nak samo dirunuak nan tujuan.(Penggugah hati para
pembaca terutama putra Minang untuk mendalami filsafat adatnya)
482. Satinggi-tinggi malantiang, mambubuang ka
awang-awang, suruiknyo katanah juo. Sahabih dahan jo rantiang, dikubak dikulik
batang, tareh panguba barunyo nyato.(Adat Minangkabau tidak akan bisa dipahami secara
baik, apalagi untuk dihayati dan diamalkan tanpa mendalami sungguh-sungguh)
483. Santan babaleh jo tubo, nikmat babaleh jo
sansaro. (Kebaikan yang pernah diberikan seseorang kepada orang lain, tetapi
balasannya dengan yang buruk)
484. Saumpamo aua jo tabiang, umpamo ikan jo aia.(Pergaulan yang baik
saling bantu membantu dan kuat menguatkan, dan saling membutuhkan)
485. Sikujua baladang kapeh, kambanglah bungo
karawitan. Kok mujua mandeh malapeh bak ayam pulang kapautan.(Setiap orang pergi
merantau mengharapkan kehidupan yang baik dan pendapatan yang akan dibawa
kekampung halaman)
486. Tak lakang dek paneh tak lapuak dek hujan,
dianjak tak layua, dibubuik tak mati.(Kebenaran yang dikandung oleh Adat Minangkabau,
karena ajarannya bersumber dari ketentuan alam yang disusun jadi pepatah yang
senantiasa kebenarannya tidak dapat dibantah)
487. Tabujua lalu tabalintang patah.(Untuk mempertahankan
kebenaran hendaklah dengan kegigihan yang sungguh-sungguh)
488. Tarandam-randam indak basah,
tarapuang-apuang indak hanyuik.(Sesuatu perkara yang tidak jelas duduknya, selesai
tidak diusutpun tidak)
489. Tak ujuang pangka mangganai, saragi baliak
batimba.(Seseorang yang mempunyai pengetahuan dan alat-alat yang lengkap, yang
dapat dipakai serba guna)
490. Tasingguang kanai miangnyo, tagisia kanai
rabehnyo.(Kesalahan yang dibikin oleh seseorang, merembet-rembet kepada orang lain)
491. Tak siriah pinang mamalan, tak pasin
anguakpun tibo.(Seseorang yang pandai mengikat seseorang dengan suatu perhitungan)
492. Tak laju bandiang mamacah, tak lalu dandang
di aia, digurun ditajakkan juo.(Seseorang yang berpikiran jahat kepada orang lain,
dia selalu berusaha untuk melaksanakan dimana dan kapan saja)
493. Tatungkuik samo makan tanah, tatilantang
samo minum ambun, tarapuang samo hanyuik, tarandam samo basah.(Kerja sama yang baik
dalam masyarakat, kesatuan hati dan pikiran, kesatuan pendapat dan gerak adalah
pokok utama)
494. Titiak buliah ditampuang, maleleh buliah
dibaliak.(Hasil kerja sama yang baik ini akan dapat dinikmati bersama oleh orang
banyak)
495. Tagak indak tasundak, malenggang indak
tapampeh.(Seseorang pemimpin yang punya wewenang penuh dan wibawa)
496. Talalok talalu mati, manyuruak talalu
hilang.(Seorang pandai yang meinsulirkan diri dari masyarakat dan tak ingin
bertanggung jawab)
497. Tinggi lonjak gadang galapuah, nan lago
dibawah sajo.(Sifat seseorang yang senantiasa segala pandai dihadapan orang yang tak
tahu, tetapi sebenarnya kosong belaka)
498. Tampek bagantuang nan lah sakah, bakeh
bapijak nan lah taban.(Kehilangan orang yang akan membimbing dan membela, si anak kehilangan
ayahnya)
499. Talangkang carano kaco, badarai carano
kendi, padi nan samo rang gantangkan. Bacanggang karano budi, bacarai karano
baso, itu nan samo rang pantangkan.(Berpisah dan berpecah hati satu dengan yang lain
akibat budi telah rusak dan karena kurang sopan sangat tidak di ingini
dalam adat Minangkabau dalam bergaul dengan siapa saja)
500. Hiduik batungkek batang bodi, mati
bapuntiang ditanah sirah. Jikok pandai bamain budi, dalam aia badan indak
basah.(Dalam pergaulan kalau budi selalu diamalkan dan menjadi perhatian
terhadap diri dan orang lain, keuntungannya sangat banyak sekali)
(Alm. Idrus Hakimy Dt
Rajo Panghulu )
0 komentar:
Post a Comment